Enigmáticos y extravagantes

Tras casi un mes de permanencia en el más allá del más acá para ampliar sus habilidades en asuntos numinosos ha vuelto a aparecer. Mi trasgu particular, Abrilgüeyu. Viene algo más moreno y ha mudado su tradicional montera picona verde por otra de color purpúreo cardenalicio. En lo que no ha cambiado es ni en sus costumbres —se me aparece súbitamente sobre la pantalla del ordenador— ni en su mala educación. Así que, sin darme siquiera los buenos días:

                —La distancia fízome velo entovía más claro: sois de lo más rarino.

                —Querrás decir «somos», y no estoy de acuerdo.

                —Bono, si los entes estramundanos identitarios somos parte la comunidá nacional, entós, «somos». Y si nun te gusta «rarinos», que yo creo que ye lo acertao, «estravagantes», «enigmáticos». Tu mesmu señalaste munches vegaes que munchos de los nuestros fiensos identitarios son un enigma. Por exemplu, ¿quién yera Pelayu?, ¿fue Cuadonga una batalla o una engarradiella?, ¿qué significa Asturies o Uviéu, Xixón o Avilés?, ¿por qué’l quesu d’afuega’l pitu se llama asina? ¿qué yera’l «zytho», esa bebida mítica de los astures prerromanos?  Too enigmes, amigu Xuan. ¡Si nin siquier sabéis quién inventó la fabada!

                —Pero sobre lo que quiero referver agora ye sobre otru enigma, otra estravagancia, diría yo, la del himnu.

                —Si vas a decirme lo de la canción de los borrachos, ¡eso es muy viejo y ya está superado!

                —Non, ¡fuere eso ná más! ¡A fin de cuentes, lo de ser borrachu…! Lo grave ye ver a tanta tan importante xente cantando tantes vegaes eses estravagancies. ¿Cuándo viesti tu xubise a un árbol pa garrar una flor? ¿Qué árboles tienen flores que se puedan garrar pa llevales a una moza? ¿Un magnoliu, acasu? Y, d’habelos, son toos foriatos, y les flores, ¡ensin rau! Pero, sobre tou, ¿qué triba de xente xube a un árbol pa nun pagar perres na floristería? ¡Pa que lluegu falen de los catalanes o los escoceses!

                Mi cara expresa cierta sorpresa y pongo un mohín de desacuerdo, pero no acierto a articular palabra.

                —¿Y qué ye eso de llevá-y el varón la flor a la moza? Si quier ser un símbolu tradicional  de mena sexual, ye’l rapaz el que-y quita la flor a la moza, non la moza la que lu dexa a él ensin ella. Y, dende llueu, ¡una moza que ponga la flor nel balcón pa que la vea tol mundu…! Paez que, ente otres coses, el que fexo la canción —que pémeque yera cántabru, pa más señes— nun sabía aquello de que «moza ventanera o… o…». ¡Habráse visto! ¿Y l’empeñu en xubir al árbol pa coyer la flor, anque ella la tire a la basura? ¡Eso sí que ye una testonería de borrachos o d’aventaos! Lo único respetable del canciu, dende llueu, ye la voluntá de tar n’Asturies en dalgunes ocasiones, que non «en toes», como se falsificó de recién.

                «Como aquel que d’un palu ta ablucáu», así estoy, o tal vez mejor, «Pensatible, plasmáu y silenciosu». De modo que no acierto a articular palabra, por lo que enjareta a continuación:

                —Estravagantes y raros, sí, porque eso de ser la cabera comunidá n’articular un presidente y un gobiernu, casi dos meses dempués de les elecciones...

                —Y, sobre tou, un país enigmaticu —concluye tras un silencio acompañado de una especie de mueca sardónica—. Porque ye l’únicu nel qu’esiste la dextrotroyosa.

                —«Dextrosa», quieres decir, la glucosa en polvo —aprovecho yo ahora, sonriente, para marcar mi superioridad intelectual—. ¡Qué tontería! ¡Eso existe en todas partes!

                —Non, non —replica más sonriente aún—: «dextrotroyosa», de «dextra» (´derecha`), «Troya» (lo que’l so nome suxer) y «destroy» (inglés, ´destruir, estrapallar`), una toxina social qu’apaez cada tantos años y que ye peor que’l montesín ente la derecha asturiana.

                Suspira, y hay un brillo malicioso en sus ojos:

                —¡Si eso te paez pocu enigma o poca estravagancia! ¡A lo meyor ye una de les señes más piqueres de la moderna identidá asturiana!



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