10 tonaes como exemplu de la bona poesía lírica qu’atesora la canción asturiana

10 tonaes como exemplu de la bona poesía lírica qu’atesora la canción asturiana

Ismael González Arias.- Va poco trayía l’exemplu de 10 cantares que cantamos como populares y que son d’autor, y agora fáigolo con 10 tonaes como exmeplu de la bona poesía lítrica qu’atesora la canión asturiana.

Anque namás seya como exemplu p’aquellos que, cuando falen de renovar la tonada asturiana, falen namás de cambiar les lletres: la lletra, cada lletra, representa un mundu, cuenta una hestoria o amuesa un sentimientu.

Estos son 10 exemplos magníficos. Namás 10. Sabiendo qu’hai bien d’ellos más:

 

01 “Que m’escurez”. Tonada soberana que recueye Eduardo Martínez Torner nel so Cancioneru. Cántala Berto Varillas nel CD “Torner”.

 

¡Qué m’escurez!

¡Ai, de mi, que m’escurez

a la salida del monte!

 

¡Lida del monte!

¡Penosina de mipo aldea

dame posada esta noche!

 

¡Tan escura!

¡Ai, que noche tan escura

que nun tiene movimientu!

 

¡Movimientu!

¡Ai, quién pudiera tener

tan serenu’l pensamientu!

 

02 “Caballu al verde”. Tonada soberana que graba Miranda, en 1930, depués de “Esa to boína, majo”

 

Caballu al verde

una nueche de veranu

eché’l mio caballu al verde

 

caballu al verde

el caballu se murió

el que tiene ye’l que pierde.

 

03 “Cantar bien, neña”. Tonada soberana que graba Botón, en 1927, detrás de “Pasé’l puertu de Payares”, Miranda en 1930 y La Busdonga en 1931. Juanín de Mieres tamién la graba en 1931, siguida de “El teléfonu mio novia” y “Dices que con un indianu”

 

Cantar bien, neña,

si quieres cantar bien, neña,

y tener la voz delgada

 

la voz delgada,

beberás agua sereno

del ríu Nalón de Pravia.

 

04 “Carromateros”. Tonada soberana que graba Quin el Pescador en 1929, Juanín de Mieres en 1930 y La Busdonga en 1931.

 

Carromateros

dicen los carromateros

cuando van al puertu arriba

 

al puertu arriba:

¡arriba, mula gallarda!

¡arriba, gallarda, arriba!

 

05 “Me cariciabes”. Tonada soberana ayerana, que tomamos del repertoriu d’Ataulfo Lada Camblor y de Chucha de Nembra.

 

Me cariciabes

tu pa que me cariciabes

y me dabes tanta gloria

 

tanta gloria

si m’habíes d’olvidar

ingrata de la memoria.

 

Dios me daría

para que Dios me daría

tantu amor para querete

 

para querete

si agora para olvidate

paso les penes de muerte.

 

Que punxe en ti

el amor que punxe en ti

tan firme y tan verdaderu

 

tan verdaderu

si lo hubiera puesto en Dios

yá hubiera ganao’l cielu.

 

06 “Nun puedo subir al puertu”. Tonada que grabó Botón, en 1923, titulándola “Tengo de subir al puertu” y Quin el Pescador, en 1929.

 

Nun puedo subir al puertu

que ta llueñe la cabana

y el amor tienme prendíu

nel pueblu la Soterraña

 

Cadena d’amor m’echaron

nun la puedo desatar

porque me tien prisioneru

la morena esti llugar

 

Ai, si pudiera

comigo la subiría

y pastora la fixera

 

Nun recuento les oveyes

nin miro pa otres pastores

que l’amor tienme prendíu

nel puertu los mio amores

 

Ai de mi que ya nun puedo

subir al puertu a curiar

porque me tien prisioneru

la morena esti llugar

 

Ai, si pudiera

comigo la subiría

y pastora la fixera.

 

07 “Soi pastor”: Tonada de la tierra que grabara Quin el Pescador, en 1929, Botón, en 1929, siguida de “Yo soi quien curia la oveya” y “Cásate comigo, Pacha”, y Lauro Menéndez, en 1929 y 1931.

 

Soi pastor, nací nel monte

ente la flor y el ganáu

viva’l pastor

 

sin tener calor de naide

de nun ser el del ganáu

viva l’amor

 

08 “¿A ónde vas a dar agua?”.  Xirandiya que graba como tonada La Busdonga en 1951, al piano, detrás de “Aquellos gües de quién son”.

 

¿A ónde va a dar agua,

mozu, a los güeyes,

que siento dende mio cama

los cascabeles?

 

Si sientes los cascabeles

de mio parexa,

llevántate de la cama

ponte a la rexa.

 

09 “Anda y señálame un sitiu”: Xota aragonesa que graba como tonada La Busdonga en 1931.

 

Anda y señálame un sitiu

onde yo me pueda dir

solina llorar mios penes

que contigo cometí.

 

10 “¿Cómo te va?: Tonada de la tierra que grabó Botón, en 1923. siguida de “Yo nun soi marineru” y “Si vas a la catedral”.

 

¿Cómo te va

cola pluma de la verde paba?

Bien la pelabes anueche

na to ventana, la paba.

 

Soi’l galán

atrevíu que ronda la puerta

vengo a dexate una rosa

na to ventana, morena.

 

FOTO: Cortesía de Luis Santiago

Dejar un comentario

captcha